Sådan øger du din livskvalitet

Størstedelen af os har et brændende ønske om at leve så længe som muligt. På denne måde får vi lov til at være på jorden i længst tid muligt – og til at opleve vores børn og børnebørn så lang tid, som vi overhovedet kan.

Men det nytter ikke noget at fylde over 90 år, hvis vi har smerter, sygdomme og i det hele taget føler os ubehageligt til mode. Derfor er kvaliteten af livet vigtig. Men hvordan øger du kvaliteten af dit liv, sådan at du har størst chance for at leve længe samt behageligt? Dette kan du læse mere om lige her. 

Træning er livsvigtig – også når man er oppe i årene

Du har helt sikkert hørt det før – det er vigtigt at få trænet. Men det kan ikke understreges nok, hvor vigtigt træning og det at få rørt sig er. Risikoen for at få livsstils- og kroniske sygdomme såsom forhøjet blodtryk, åreforkalkning, slidgigt, sukkersyge og knogleskørhed nedsættes, hvis du sørger for at dyrke fysisk aktivitet samt undgår overvægt. 

Konditionstræning, styrketræning og balancetræning er alle træningsformer, der er gode. Når du dyrker konditionstræning, er det nødvendigt at dyrke det i 20 minutter ad gangen for at opnå resultater. Dette kan bl.a. være gennem cykling, roning, svømning eller løbeture. 

Styrketræning gøres ved at bruge kroppens egen vægt under træning eller ved at anvende træningsredskaber. Det er klart nemmest at dyrke styrketræning i et motionscenter, hvor forskellige træningsmaskiner er til rådighed. 

Balancetræning kan både foregår på fitnesshold, i hjemmet eller med et balancebræt. Især balancebrættet er godt at anskaffe sig, da det gør det nemt at foretage balancetræning derhjemme. 

Husk, at du har indflydelse på dit eget liv

Noget af det vigtigste ved god livskvalitet er tanken om, at man har indflydelse på sit eget liv. Det er dig selv, der bestemmer din tankegang, handlemønstre og adfærd. 

Når du vågner om morgenen, hvor du er træt, og det er mørkt udenfor, gælder det om at se positivt på dagen. Når kollegaen endnu en gang irriterer dig på arbejdspladsen, er det kun dig, der kan bestemme din måde at håndtere det på. 

Det kan være svært at ændre sin tankegang og adfærd. Dog er det en god idé at tænke på tre ting, man er taknemmelig over om morgenen. Det er også en god idé at sørge for at give mindst ét kompliment dagligt samt gøre mindst én god gerning over for et andet menneske om dagen. På denne måde får man belyst det positive i livet, hvilket klart kan forøge livskvaliteten.

Har du brug for flere gode råd til at øge din livskvalitet, kan du læse meget mere her på siden. 

Vær den første til at kommentere

Skriv en kommentar

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*